مهارت های زبانی در دوره ابتدایی
مهارت های زبانی و نقش آنها در پیشبرد اهداف آموزشی
مهارت های گفتاری(گوش دادن و صحبت کردن)
دارای چهار مرحله متوالی است که آنها را به صورت زیر تلفیق کرده ایم:
شنیدن:احساس آواهای زبانی و تمیز آنها از هم
دقت و تمرکز حواس:تمرکز بر منبع پیام و نیز خود پیام
دریافت:فهم وادراک اولیه پیام شامل درک معنای واژه ها و جمله ها
.پروش معنایی پیام: دریافت و جذب نهایی مقصود گوینده
این مهارت زبانی را می توان به چهار نوع تقسیم کرد: حاشیه ای(منفی)، با دقت، فعال و تحلیلی(انتقادی).
1-گوش دادن حاشیه ای:معمولا در کنار یک کار دیگر که اهمیت بیشتری برای
شنونده دارد انجام می شود، مانند مواقعی که همزمان با مطالعه روزنامه به رادیو گوش می کنیم.
1- استفاده از کلمات و جملات متناسب با موقعیت
2-بیان روشن نظرات اصلی با استفاده به جا از کلمات مناسب
4-صحبت کردن به نحوی که شنونده مقصود گوینده را در یابد
5-کاربرد واژه ها بطور واضح و مشخص
مهارت خواندن و رویکردها و روش های آموزش ان در دوره دبستان
یادگیری مهارت خواندن مستلزم کسب مهارت های زیر است
الف)باز شناسی دیداری عناصر زبانی
ب) درک معنای این عناصر و روابط معنایی موجود بین انها
مراحل یادگیری خواندن : در سال اول آموزش دبستان بیشتر به آموزش مهارت نخست می پردازند.
5- پالای خواندن : در مدارس راهنمایی و دبیرستان دیده می شود که با درک پیشرفته همراه است.
تدریس مهارت خواندن در کلاس اول دبستان
خواندن و نوشتن در کلاس اول ابتدایی دارای دو مرحله است:
الف)دوره آمادگی:این دوره به دو هدف عمده اختصاص دارد:
تقویت و اصلاح زبان گفتاری.در دوره آمادگی اهداف زیر مورد نظر قرار می گیرد:
-آموزش غیر مستقیم این نکته که واحد های زبانی مثل کلمه از اجزای کوچکتری مثل هجا تشکیل شده است.
-آشنایی معلم با مشکلات برخی دانش آموزان در تلفظ برخی صدا های زبان فارسی.
-اصلاح تلفظ کلمات با بیان نام تصاویر.
-آموزش به کار بردن صحیح جمله ها در بیان مطالب و افکار خود با رعایت کوتاهی و بلندی صدا و آهنگ جملات.
-آموزش استفاده صحیح از مداد پاک کن و تخته پاک کن
-آموزش چگونگی حرکت چشم از راست به چپ.
تدریس مهارت خواندن در کلاس های دوم تا پنجم دبستان
1- خواندن با صدا(خواندن خطابی،همخوانی)
صامت خوانی(خواندن اجمالی،تند خوانی،گروه خوانی)
مهارت نوشتن و روشها و شیوه های تدریس آن در دوره دبستان(حرف نویسی،کلمه نویسی،جمله نویسی،املا و انشا)
1- کشف چیزی که می خواهیم از طریق نوشتار بیان کنیم.
4- بازبینی و انجام اصلاحات لازم
1- آموزش نوشتن غیر فعال:رونویسی
3- آموزش نوشتن فعال پایه یک:کلمه سازی
5- آموزش نوشتن فعال:انشا و انواع آن
مرحله دوم: شناخت و تولید حروف الفبای فارسی.